Kekasih Allah


بسم الله الرحمن الرحيم  

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




Nabi Muhammad 
Kekasih Allah , 
Kelahiran nya , membawa sinar baru ,
Membawa harapan , kepada seluruh umat . 


Awal kehidupan nya , Penuh cabaran ,
Mendidik sifat sabar , dalam diri ,
Tidak ada yang sesabar nabi ,
Dalam menghadapi cabaran .


Sentiasa bersyukur , dengan nikmat yang ada ,
Sentiasa memaafkan orang lain ,
Sentisa bangun malam , untuk beribadah ,
Sentiasa membasahkan lidah , berzikir ,
Mengingati Allah .


Menghormati orang lain ,
Menghormati pendapat orang lain ,
Sentiasa merendah diri ,
Tidak terburu-buru membuat keputusan .


Pengorbanan mu , Sangat lah besar ,
tidak terbalas .


Walau pun telah dijamin syurga ,
Dijamin dihapuskan segala dosa nya ,
Tapi diri nya tidak pernah lekang meminta ampun ,
Kepada Allah .

Di saat - saat akhir hayat nya , 
Tetap memikirkan umat  ,
Tidak memikirkan diri  , 
Yang akan mengahadapi skaratul maut .


Subhanallah .



Ya Allah ,
Aku sangat malu kepada Mu ,
Sangat malu untuk berjumpa  Mu ,
Berjumpa kekasih Mu ,
Di akhirat kelak .
Aku tidak pasti , sama ada aku layak ,
atau tidak ,

Ya Muhammad ,
Engkau tetap memikirkan kami umat mu ini ,
Tetapi ,
 kami lalai mengingati mu ,
Kadang - kadang hanya pada hari kelahiran mu sahaja ,
kami ingat pada mu ,
Hanya hari itu sahaja .
Tidak pada hari yang lain .


Wahai muslimin dan muslimat ,
Bangkit lah !
Sedarlah kita sudah terlalu jauh ,
sangat jauh ,
meninggalkan baginda .



Kami rindu pada mu wahai Muhammad .


Tetap
i ,
Apakah bukti nya ?

Adakah dengan minum arak ?
Adakah dengan memakan harta anak yatim ?
Adakah dengan menderhaka kepada ibu bapa ?
Adakah dengan berdua duaan berlainan jantina ?


Tidak , Tidak ,



Marilah kita sama - sama ,
memupuk sifat ,
 Mencontohi Rasulullah !
Mengamalkan sunnah nya !
Mencontohi sifat terpuji nya .




Ya Allah , Tingkatkan lah ketakwaan dalam diri ini ,
Berilah kekuatan dalam diri ini ,
Sentiasa mengingati Mu , Mengingati kekasih Mu ,

Tabah kan kami ,
Mengahadapi cabaran ,
Bantu kami mengamal kan sifat mahmudah ,
dan ,
buang kan sifat mazmumah dalam diri kami .



Amin . 





























Berhijrah Tanpa Berlian .






Dah nak genap dah setahun ana berhijrah tanpa berlian ana .Yang dahulu dan selalu nya sentiasa ada di sisi ana. Sepanjang ketiadaan berlian ana tu , macam macam ana rase . Sedih , rindu , janggal  . Kenapa rase macam tu ? sebab sepanjang berlian tu ada , ana jarang rasa sedih , rindu , janggal . Yang tahu ana rase gembire je sepanjang masa . Tapi sekarang ana terpisah .Ana berhijrah dan berpisah dengan kehendak ana sendiri . Xde sape pakse . Walau pon hati berat sangat , ana rasa jalan yang ana ambil ni jalan yang benar . Sebab banyak jawapan , gambaran , mimpi yang ana dapat semua tunjuk yang ana akan pindah.




Kenapa mesti pindah ? Sebab ana nak mencari/mengumpul/menimba lebih banyak ilmu lagi . Ana nak keluar dari kepompong yang lame . Dan mulakan hidup baru , misi baru , impian baru . Nak kumpul banyak banyak ilmu untuk kejayaan dunia dan akhirat . Serta mencapai keredhaan Allah . Mungkin dengan tinggalkan berlian ana untuk seketika boleh bantu ana capai hajat ana . In Shaa Allah . Amin .


Berdasarkan clue2 di atas , anta/anti tahu apa maksud berlian yang ana maksudkan ? Cube teka . . . JengJengJeng . . .  Maksud nye kat sini ialah : teman sejati , BFF , sahabat karib , kawan baik . Dan mereka berlian2 yang ana maksudkan .

Rafi'uddin Bin Mat Lajim


Muhd Yusuf


Muhd Afif Bin Adeni


Kenapa sinonim kan teman sejati , BFF , sahabat karib , kawan baik dengan berlian ? Apa kaitan nya ? kenapa ? Mengapa ? " Sebab bagi ana kawan baik tu sangat berharga seperti berlian . Atau lebih .Mungkin .Bukan senang nak cari kawan baik yang betul betul baik , dan berlian bukan murah harga nya .Bagi ana , mencari kawan baik seperti " mencari berlian dalam serpihan kaca " . Sebab cari berlian dalam serpihan kaca yang banyak bukan kerja mudah . Mengelirukan . Memeningkan .Mungkin sebab karakteristik nya hampir sama . Mungkin .Terdapat banyak kemungkinan yang akan berlaku . Antara nya , kita mungkin dah dapat jumpa berlian tu tapi kita sendiri tak yakin ape betul itu berlian yang sebenar , lalu kita buang dan terus kan mencari . Atau mungkin kita terambil serpihan kaca dan kita yakin itu berlian . Lalu kita bermain main dengan nya dan akhir nya melukakan kita . Dekat sini berlian bermaksud kawan baik , dan serpihan kaca bermaksud musuh .


Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy’ari, bermaksud: “Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”



Dan ana rasa bersyukur sangat2 sebab pencarian ana tak lama . Dan ana yakin mereka berlian yang ana cari . Banyak bantu ana , mendisiplin kan ana dengan cara  amar makruf nahi munkar . Bersabar layan kerenah ana walaupon ana suka kacau orang . Walau pon ana tak pasti sampai bila ana dapat bersama mereka . Tapi ana bersyukur dapat kenal dan berkawan dengan mereka . Alhamdulillah  :)

Hadis Rasululah SAW yang bermaksud, “Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.”(Hadis riwayat Abu Daud).



Semua manusia lemah , perlukan bantuan untuk hidup dan mustahil untuk berdiri sendiri .Ada banyak kelemahan dan kelebihan . Tapi dengan kelebihan tu mereka saling melengkapi , bantu membantu antara satu sama lain , Itu membuat kan mereka istimewa .Sangat istimewa .Mereka kawan paling baik ana yang ana percaya selepas ibu bapa .Itu pandangan ana , Dan perspektif orang lain . Mungkin ana saje yang anggap dorang berlian ana tapi mereka xanggap ana macam yang ana anggap . Segala kemungkinan ada , Tapi ana xkesah , Ana bukan lah sesiapa dekat hati mereka .Ana tahu hakikat tu . Bukan sesiapa yang nak pilih2 kawan . Kadang2 ana rasa ana xlayak nak kawan dengan mereka . Mungkin sebab mereka terlalu baik untuk ana .




Dan hari ni 12/01/2013 ana diberi kesempatan untuk jumpa dengan berlian2 ana . Gembire xterkata . Dan ada salah sorang cakap "kat sini sume ade . tula sape suro kau pindah . " ana  terkilan bile dengar . Tapi ana tak balas kata2 dia tu . Ana diam dan tersenyum .Apa yang dia cakap ada betul nya . Let bygone be bygone . Mungkin ada hikmah kenapa Allah takdir kan begitu , 


Terdapat tiga golongan sahabat : 

1 . Kenalan  :orang hanya kita kenal tapi kadang2 bersua

2 . Kawan : orang banyak kita habis kan masa bersama nya ,
 tapi masih belum boleh dipercayai sepenuh nya .

3 . Sahabat karib : Orang yang kita percayai , meletakkan harapan 
yang tinggi kepada nya , dan susah hendak dicari



Ana minta maaf banyak2 jikalau post ana yang ni xbanyak input yang anta/anti boleh dapat . Ana tujukan post ni khas untuk berlian2 ana . Supaya mereka tahu betape penting nya mereka pada ana , betapa besar nya harapan yang ana letakkan kat mereka . Ana xmampu luah kan dekat mereka dengan kata2 , jadi melalui medium ini yang ana gunakan unutk sampai kan dekat mereka apa isi hati ana . :)


Ukhwah Fillah ,Bertemu dan Berpisah kerana Allah .
:)






******************************************************************************************